dimecres, 15 d’octubre del 2008

El dia d'acció blog/caire: la pobresa




A última hora m'assabento que avui és el Blog Action Day i que aquest 2008 se'ns demana que reflexionem sobre la pobresa. D'entrada, penso, podria fer un post sobre literatura i pobresa. La literatura, diria, és el mirall de la societat; per força, doncs, en un món on 1.200 milions de persones sobreviuen amb menys d'un euro diari, la literatura no pot deixar de banda la pobresa. Aleshores, em referiria a Oliver Twist de Dickens o a alguns poemes de La fàbrica de Miquel Martí i Pol i, fins i tot, potser, en transcriuria alguns fragments. Tanmateix, les imatges de nens amb els ulls plorosos i la panxa inflada retornarien un i altre cop a dintre meu i, ho sé, em deixarien neguitosa. De vegades, no n'hi ha prou amb recórrer a les paraules dels altres, per més belles, colpidores i precises que puguin arribar a ser. Sento que haig de fer servir les meves. Encara que em costi. Però quina classe de paraules puc oferir? De retrets? D'odi? O d'esperança? Què en sé jo de les causes i les solucions de la pobresa? El meu pare sempre em deia que per poder comprendre els altres, només fa falta posar-se de debò a la seva pell. Potser l'única reflexió vàlida passa per imaginar-nos que som aquesta nena de la foto; o que la nostra filla o la nostra néta són aquesta nena de la foto. Potser, més que mirar fotos, hauríem de sortir al carrer i mirar els ulls del primer captaire amb qui ens trobem. Un ulls fets d'un fons blanc i d'un iris verd, blau, marron, negre... com el nostre. Tots, en siguem conscients o no, podem convertir-nos en pobres. Potser un cop n'estiguem ben convençuts, a banda de reflexionar-hi, també començarem a fer-hi alguna cosa. ooo

ooo

ooo
Foto: Flickr (justrollthedice)

5 comentaris:

Jesús M. Tibau ha dit...

quin contrasentit que parlem de pobresa quan els governs no fan altra cosa que donar diners als bancs!

rebaixes ha dit...

Primer. Al blog he possat quatre lletres felicitant a les que teniu el nom de Teresa.Felicitats també./ No crec que sapiguem que és la pobresa.Reflexionar-hi és bo, posar-se en el seu lloc ens fa por.Molta por. Aquí també n'hi ha.Anton.

Asimetrich ha dit...

Ep, felicitats Teresa.

No és pas tard, és avui el blog action day. Però i què si fos tard? Ho important és donar-hi difusió, perquè de vegades se'ns oblida que som molt pocs els afortunats que vivim en l'opulència. I que sempre podem fer alguna cosa, encara que sigui poc.

Pot ser un petit post desperta la consciència d'algú que comença a contribuir a una ONG, qui sap. I per ara som 12000 llocs web i 13000000 RSS readers. T'imagines? uf, vaig a continuar somiant.

Lluna ha dit...

Ja sé que era ahir el dia, però moltíssimes felicitats!!! Et dic un secret a cau d'orella: si verdaderament aquest és el teu nom, el compartim ;)

Teresa Bosch ha dit...

Jesús,
tens tota la raó

Anton, Asimetrich i Somiant la lluna,
gràcies per la felicitació!

Asimetrich,
és veritat, vaig escriure el post en el dia que tocava; i, tens raó, si no somiéssim de tant en tant poca cosa faríem en aquest món...

Somiant la lluna,
també a cau d'orella: felicitats! i... sí, veritablement, em dic així (no vaig tenir gaire creativitat a l'hora de posar-me un nick...)